3/01/2011

Bästa julklappen någonsin!

På julafton öppnade jag ett kuvert från min mor och far, det innehöll ett kort med information om att jag skulle få gå på en helgkurs i silversmide hos silversmeden Lena Lindstedt tillsammans med min mor. Jag blev så otroligt glad att jag bara hoppade av glädje. 

Till slut så var det äntligen dags! Så i helgen har jag, min mor och två tjejer fått silversmida i två hela dagar. Ovanför här ser ni en helt suverän serie över en kvinnas "liv", från flicka till efter barnafödande :) tycker den är så rolig och klockren. Denna gjord inför en utställning av Lena Lindstedt.
Presisionsarbete, hamra, löda, slipa

Som vanligt velade jag fram och tillbaka, och ändrade design på armbandet minst 5 gånger. Men till slut lyckades jag faktiskt få ihop ett armband, örhängen och en berlock med min sambos och barns namn på.
De andra tjejerna Cristina, Tuula och min mor Monika gjorde så otroligt fina saker och jag måste poängtera att det var första gången alla arbetade med silver.
1. Monika berlock och armband
2. Cristina ring och armband
3. Tuula ängel, örhängen i form av blad, saltsked

Innan denna kurs hade jag en föreställning om att man mest kunde göra smycken i silver, men inser nu hur otroligt mycket man kan göra med detta material.
Desto mer jag får pröva på hantverkskonsten, desto mer respekt, förståelse och ödmjukhet får jag inför hantverkare. Nu förstår man verkligen på ett annat sätt hur mycket tid och kunskap man behöver för att utföra hantverket.

Önskar er alla en bra dag
Kram
Helena



5 kommentarer:

  1. Vilken spännande kurs. Roligt att gå och lära sig. :)
    Förstår att det var den bästa julklappen. En sån ska jag önska mig till jul. Få skapa med händerna är en skön känsla.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Åh vad roligt! Jag har länge velat prova silversmide men aldrig kommit till skott. Vilka fina saker ni fick till! Och Lena Lindstedts "Liv" är ju superhäftig.

    SvaraRadera
  3. Gu va häftigt! Förstår att den var en bästaste julklapp ;o)
    Fina saker gjorde ni verkligen oxå!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  4. Åh vad roligt, vilken underbar julklapp och vad personligt att ha sina alldeles EGNA smycken och silversaker sen

    SvaraRadera
  5. Shit va häftigt vilken toppen gåva och ett minne för livet!!! Ett härligt initsiativ av din mor!! Vilka fina saker alla hade gjort!! Har aldrig själv testat på detta men förstår attd et var svårt men så kul. Jag har blåst glas några ggr och det var riktigt kul, drejat en massa under åren. Silver smedjan vore roligt att få besöka. Kram

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.