11/25/2011

Känner ni igen mönstret?

Under tre veckors tid har vi fått till uppgift att renovera en stol. Själva formen skulle finnas kvar. Och nu är det dags för utställning i skolan för vidare utställning på Studiefrämjandet här i stan. Mönstret är inspirerat från ett gammalt seldon man förr använde till hästarna. Därför fick stolen heta Seldon.

Stolen har slipats, grundmålats och slutmålats med vitt.

 Stolsryggen har målats med vattenfast penna och sitsen med textilpenna. Finns att köpa på Panduro, kan verkligen rekommendera om man inte vill måla med schabloner eller har möjlighet till att screentrycka. Hade tänkt att föra över min skiss på stolssitsen med kalkerpapper, men färgen bet inte på linnetyg, så jag var tvungen att måla för hand, vilket gjorde att resultatet inte blev lika exakt som jag önskat. Andra tycker att det är mer charmigt :)
Benen målades med svart.
Ett tips om du vill ha skarpa kanter: Sätt maskeringstejp där du vill ha randen, måla in grundfärgen, i detta fall, den vita färgen på maskeringstejpen och kanten.
Låt torka
Därefter målar du med den svarta färgen... Nu får du en skarp kant :)
Vet att det blev lite otydligt, men hör av er om ni inte förstår

Önskar er en bra helg!
Kram
Helena

6 kommentarer:

  1. Åhååå... snyggt! Du är verkligen en stjärna på det här med mönster på tyg, dessutom på frihand... imponerande!
    Köpte mig en textilpenna för 2 veckor sen, hade tusen idéer men fick skrivkramp. Men jag är ju mer på streckgubbe-nivån... :D

    SvaraRadera
  2. Vilken spännande uppgift! Och stolen blev ju verkligen kanonfin!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för din fina kommentar!
    Det är alltid svårt att veta hur personlig man vill vara.
    Så fint skåpet och stolen blev, tur naär det finns duktiga hantverkare men du själv verkar ju inte stå handfallen precis!! Stolen blev verkligen annorlunda!
    Hoppas dagen blir fin för dig!
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  4. Jag har länge undrat vart du fått mönstret på din header från...tada!!

    Tycker stolen var superfin, du är bara så duktig!
    Klem Anna

    SvaraRadera
  5. Hej! Vilken vacker stol och vad kul att hitta någon mer som fokuserar lite extra på DIY och återvinning. Hit kommer jag igen!
    Ha en bra måndag!

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.