3/28/2012

Smide på schemat


Igår och idag är det smide som står på schemat. Vi är i jättevackra lokaler på stadsmuseet i Eskilstuna och har en riktigt bra lärare. Att smida är otroligt svårt och det sägs att det tar 30 år att bli en riktigt bra smed. En otrolig respekt för detta yrke har jag fått under dessa dagar, även om smide kanske inte är min största passion. Jag har ju sådan otrolig respekt för eld och framförallt gasol, att det är svårt att slappna av helt. Imorgon ska jag försöka lägga upp några utav alla de krokar vi lyckats smida ihop i klassen, för en hel del krokar har det blivit.

Nä, nu ska jag gå och hamra till en liten krok, har ju trots allt en del kvar att lära, då lärarens krok tar 30 sekunder att smida, medans min tar en hel dag... 

1 kommentar:

  1. Vad kul att få prova en sådan uråldrig färdighet som smide. Jag kan tänka mig att det är rätt svårt och säkert ganska ansträngande också. Ser fram emot att se era krokar. :) Kram /Nellie

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.