3/29/2013

DIY påskägg i betong


Nu kommer det komma en hel del betongpyssel framöver på bloggen. Men jag köpte en säck med betong och gjöt upp massor av saker när jag ändå höll på. Dessutom är det så kul och jag älskar strukturen och färgen som de gjutna sakerna får.

Nu till påsken så passade jag på att gjuta ett påskägg.

--------------
I´m about to show you lots of things that you can make with concrete in the next coming 5 posts here on the blog. I just love concrete and when I already was making things in concrete I decided to make several different things.

The first thing I made was this easter egg.
Hur gör man då?
1. Ta ett vanligt påskägg och klistra fast en spets med hjälp av lim i ena halvan av ägget.
2. Klipp ett hål som är 2,5 cm i diameter ungefär i botten av ägget

3. Blanda ihop betongen enligt anvisningar
4. Fetta in ägget med hjälp av ex. matolja och tejpa därefter ihop ägget med tejp. Så att formen håller sig.

5. Häll betongen i hålet på ägget och fyll upp tills det är fullt. Detta tar ett tag och är ganska pilligt, se till att skaka på formen så att de flesta luftbubblorna försvinner.

6. Följ anvisningarna på betongsäcken, så du vet hur länge betongen ska vila innan du tar bort formen. Jag använde mig av en betongblandning som heter golvspackel. Den härdar otroligt snabbt och jag kunde ta bort formen efter bara några timmar, i vanliga fall ska betong härda betydligt längre.

7. Slipa ägget så att vassa kanter försvinner.

---------------------

How to?
1. Use a regularly easter egg and glued a lace onto one of the  part of the egg, as shown in the picture.
2. Cut a hole in the end of the egg with the diameter of 2,5 centimeter.
3. Follow the instructions on the package when mixing the concrete
4. Brush the inside of the egg with oliveoil and glue the egg together with tape.
5 Pour the concrete in the hole until the egg in full with concrete. Shake the egg so the airbubbles disappear.
 6. Let the concrete dry according to the instructions on the package.
7. Release the form when it has dried enought.
8. Grind the edges with sandpaper.

Missa inte chansen att vinna massa bra pysselmaterial... bara några dagar kvar! Håller på fram till den 2 april.

12 kommentarer:

  1. Guuuud så fint! Du är bara bäst vad gäller kreativa saker.


    Glad Påsk LiseLotte

    SvaraRadera
  2. Ja, för min del får du gärna fläska på med betongpyssel en masse. Har länge velat testa att gjuta i betong men inte fått ändan ur än. I sommar är det dags!!

    SvaraRadera
  3. Unbelievable!!!!!!!
    So nice Helena!!!! thank you for sharing,
    xxxxx Ale

    SvaraRadera
  4. Så läckert! Jätteroligt att du visar upp dina betong- föremål, ser jag fram emot.

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  5. Å så bra tips du delar med dig av!! Jag älskar den här typen av inspiration, tack!
    Ha en riktigt fin påsk!
    Kram, kram

    SvaraRadera
  6. Jättefint! Fortsätt gärna med betongpyssel och tips.

    SvaraRadera
  7. Jättefint ägg. Jag har bara gjutit ett par gånger och inte lyckats så bra så jag ser också fram emot fler tips och gärna inspiration om vad man kan gjuta i. Finfin blogg!

    SvaraRadera
  8. Vad snyggt! Jag gillar också betong, det har en ruffig och rustik känsla, som verkligen gör sig när man blandar upp med mjuka former och "feminina" inslag som spets.

    SvaraRadera
  9. Looks amazing! Happy Easter :)

    SvaraRadera
  10. Snyggt ägg! Ja betong är ju så kul :) Har dock inge bra sälle att göra det under vintern, och inte tid heller för den delen men så fort de blir vår/sommar då ska det gjutas igen :)

    Kram Mia

    SvaraRadera
  11. jamen så smart att gjuta i en sån form! inklusive med spetsen. Själv gjorde jag överkursvariant av betongägg ifjol och grejade en egen form i silikon som jag gjöt i, din variant var helt klart snabbare!

    SvaraRadera
  12. Hi I am stella from styllia.blogspot.com and your new follower!
    I love your Easter concrete egg and reblog it and of course i mention from where I found this gorgeous idea! Thank you for sharing!

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.