1/04/2011

Alltid perfekt?

Var ute och åt med en härlig vän några dagar innan nyår. Då kom vi in på samtalsämnet hur alla småbarns familjer får ihop det med att hinna med allt som ska göras, se perfekta ut och ha ett perfekt hem. 
Hemma hos oss får man leka massor, det ser nästan jämt ut som kaos, barnen har leksaker överallt och i köket spelar de ishockey, för tillfället med en bilmatta som underlag och innebandymål som tar upp hela köket. Vi har det absolut inte perfekt hemma men plockar en hel del efter att barnen har lagt sig, innan barnen kom var vi hopplösa på att hålla ordning, men på något konstigt vis har vi blivit bättre på att hålla efter saker och ting sen barnen kom. Även om det inte alltid är så perfekt städat som det ser ut på de bilder jag lägger upp på bloggen, här väljer jag ju vad jag vill visa och inte.
Så här kommer min sanning hemifrån, en helt vanlig morgon när barnen hällt ut alla saker på vardagsrumsgolvet.

Hur har ni det hemma? Plockar ni hela tiden efter barnen eller låter ni det vara? Här kommer en liten utmaning till er bloggare... är det någon mer som vågar visa lite kaos från vardagen?

Att vara en klämkäck och en perfekt mamma tror jag är väldigt svårt, speciellt när man inte fått sova på flera nätter, har sjuka barn och allt är kaos. Så hemma hos mig är det lite operfekt med lite skavanker här och där och vi lever ett helt vanligt liv som går upp och ner. Men vad gör det att det inte är perfekt hemma? det viktigaste för mig är att vi har ett hus med  massor av kärlek...

13 kommentarer:

  1. Jag gillar dig och ditt inlägg.....Det är så det skall vara. Tänk att få växa upp i ert hem.'Kram!

    SvaraRadera
  2. Härligt! Så där är det hos oss också. Vi plockar in det mesta i lekrummet på kvällarna. Lekrummet "saneras" typ en gång i månaden när golvet och skrivborden är överbelamrade.
    Barnen måste ju också få ta plats! :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder :-) precis så ser det ut hos oss också :-) vissa dagar är man duktig på att plocka undan och vissa dagar inte....;-)
    kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Precis så skall det ju vara! Här hemma lever vi i ett konstant kaos tycker jag... men barnen trivs och deras kompisar med ;-) Barnen får givetvis hjälpa till att plocka undan ibland....

    SvaraRadera
  5. Det fanns tider då vårt hem dekorerades av leksaker, och det är så det ska vara, barn måste få vara barn......:)Jag tycker även ett "organiserta" kaos hör till när man har barn,mysigt!!! och jag saaaaknar faktiskt det ibland...:)
    Nu har jag ju barnbarnet här ibland, då åker ALLT ut på golvet och jag stormtrivs ...hihi

    KRAMAR till dig Helena, Cia:)

    SvaraRadera
  6. Vad skönt att se att det svämmar över av leksaker även hos andra. :) Det är ju så det måste få vara. Nej jag förstår inte hur det är möjligt att ständigt ha ett perfekt hem när man är småbarnsförälder. Jag har försökt men det blir ett evighetsplockande och för varje sak jag plockar undan springer Viggo och plockar fram samma sak + tre till. Vi plockar när han lagt sig. Annars skulle vi inte hinna med något annat än just plock, plock, plock. Självklart får han leka i hela huset.
    Jag har visat lite kaos på bloggen men det var faktiskt inget barnkaos utan helt vårat eget fel eftersom vi av någon anledning förvandlat kontoret till någon form av tillfälligt förråd i väntan på flytt. http://inredningsbloggen.wordpress.com/2010/09/10/finn-fem-fel/
    Jag ska leta fram lite bilder på leksakskaoset och visa upp jag med. ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag tillhör inte dem som har det så med leksaker över allt. Vi busar jämt här hemma och är inne större tiden av dagen då Ella inte har dagisplatts än. Men tack vare den smidiga förvaringen i alla rum blir det inte mycket riv och slit och plockandes här hemma. Vi har backar under soffbordet där allt bara öses ner i direkt efter att man går ifrån ett rum till det andra för att leka. Jag har fem syskon och är uppväxt med att man städar upp i rummet inann man går vidare så det är liksom ingrott hos mig. Låter kanske sjukt och jag vågar knappt skriva det, men mitt hem ser faktisk ut som på bilderna oftast. Självklart är det rörigt medans vi busar och leker men som sagt var så fort vi ska lämna rummet städar vi och det blir en lek det med i sig.

    Dock är det vell så att det är jag själv som kommer i andra hand i stället. Då främst utseende biten!! För inte orkar jag sminka mig varje dag´, jeansen och en myströja är mitt favo plagg som man ser mig i allt för ofta på dagarna.

    SvaraRadera
  8. Tack för alla era fina kommentarer och tack för att ni ville dela med er av hur ni har det där hemma. Känns skönt att det finns fler där ute :) Stora kramar till er alla!

    SvaraRadera
  9. Så klart har även vi massa leksaker hemma. Men vi är nog ganska bra på att plocka undan, sen nä rleken är klar. Alltså, typ plocka undan innan meiddag, innan vi går ut etc.
    Men medan lekaran pågår känns det lite som man bor i ett bombnedslag.

    Jag lovar att jag ska anta din utmaning och visa en "äkta" bild från vardagsrummet (och inte bara välstädade "bloggfixade" bilder) så snart jag hinner! :-)

    SvaraRadera
  10. ditt hem är ett välorganiserat underverk jämfört med vårt:)

    http://darlingthings.blogspot.com/2010/12/kaos.html

    SvaraRadera
  11. De är allt bra på sin egen sorts inredning de små liven! Jag undrar vad det är för spännande soffa eller soffdel du har. Något liknande är jag ute efter! mvh, /Kenneth

    SvaraRadera
  12. Hej Kenneth,
    Tack för din kommentar här inne hos mig och kul att du kikat förbi. Soffan är en IKEA soffa vaxholm. Det är en schäslong som syns på bilden, mittemot har vi en soffa med två sittmoduler.
    Lycka till nu
    /Helena

    SvaraRadera
  13. Kanon! Tack för ditt snabba svar! Ska kolla upp den!

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.